Jak na správný tlak v pláštích?

Tlak v pláštích

Správný tlak v pláštích je jedním z nejdůležitějších nastavení na kole. Co takový nesprávný tlak v pláštích může ovlivnit? Proč by jsme měli tlak v pláštích měnit a regulovat?

 

V tomto článku najdete pár rad, tipů a triků, jak nastavit správný tlak v pláštích.

Správný tlak v pláštích je důležitý zejména kvůli těmto třem aspektům.

  • Trakce – přenos síly na plášť, tzn. soubor sil, který je pneumatika schopna přenést na vozovku (povrch)
  • Komfort – pohlcování malých nerovností
  • Grip – jak plášť drží v terénu, například v zatáčce nebo na nerovnostech


Tlak v pláštích se udává v barech nebo PSI. Tlak vyjádřený v PSI je na stupnici lépe odstupňován, a proto ho můžeme používat např. při foukání vzduchových tlumičů nebo odpružených vidlic.  Je to asi na každém z nás, jakou jednotku při měření tlaku použijeme. Na většině pump s manometrem najdeme na "budíku" (displeji) právě tyto dvě stupnice.

Návrh bez názvu (2)

Co když je v plášti příliš vysoký tlak?

Jednoduše, plášť bude na pocit velmi tvrdý a při přejezdu po nerovnostech bude odskakovat a bude se nám zdát, že je nepoddajný. Můžeme to přirovnat k nafouknutému míči, který odskakuje od země. Plášť se neumí pod vysokým tlakem dobře deformovat a tím pádem přizpůsobit svůj tvar nerovnosti, přes kterou přejíždí. Plášť bude mít horší grip.

Vysoký tlak umí být i nebezpečný a proto výrobci ráfků i plášťů udávají maximální tlak, který se nesmí překročit. V takovém to případě může dojít k deformaci ráfku nebo patky pláště.

Co když je v plášti příliš nízký tlak?

Pokud bude plášť příliš měkký, bude se až moc deformovat. Nejvíce to zpozorujeme při agresivnější jízdě. Bočnice pláště se bude bortit a hrozí zde vyzutí pláště. Při jízdě na rovině se nám bude zdát, že plášť má lepší grip.

Při rychlejší jízdě bude plášť nestabilní. Hlavně pokud budeme měnit směr jízdy. V zatáčce se nám bude zdát, že nás kolo vůbec neposlouchá. Při jízdě na podhuštěném plášti je větší pravděpodobnost defektu nebo proražení pláště (např. trn, ostřejší kámen, atd).

IMG_5969

Jak tedy nafoukat kolo?

Obecné tabulky neexistují. Správný tlak je velice individuální. Většinou se však doporučuje začít na vyšším tlaku např. 2 – 2,5 baru a postupně dle terénu, hmotnosti jezdce, šířky pláště a stylu jízdy můžete tlak snižovat (v případě potřeby i zvyšovat).

Pokud cítíte, že je plášť trochu „nervózní“, a tedy od nerovností odskakuje, jemně odfoukněte. Pokud se naopak plášť příliš deformuje a nedrží během jízdy svůj tvar, nebo jste nedejbože narazili ráfkem o kořen nebo o kámen, plášť dofoukněte.

Pro zvolení správného tlaku doporučuji použít tuto APLIKACI. Nemusí vám dát úplně přesný údaj, ale určitě Vám určí základní hodnotu tlaku, kterou pak můžete přizpůsobit podmínkách v kterých se právě budete pohybovat.

 

 

J.Š.