Novinky

5 tipů, jak připravit bajk na sezónu

5 tipů, jak připravit bajk na sezónu

Pomalu ale jistě jaro klepe na dveře a vy jste po sezóně svůj bajk pohodili někam do sklepa nebo garáže a neměli ani pomyšlení ho vytáhout? Pokud ANO, tady je pár tipů, jak svého miláčka dát do pucu a připravit ho na další cyklo sezonu. Vše se musí zkontrolovat a uvést do 100% funkčního stavu. 

Ideální je si stanovit sytém podle kterého budete postupovat. Kontrolu si ideálně rozdělte na jednotlivé části kola. Jako např. rám, odpružení, brzdy, kola, pohon, atd. Můžete si také zvolit směr kontroly kola zepředu dozadu. Systematický postup by vám měl ulehčit práci. Každá metoda funguje, pokud nevynecháte žádnou zásadní část, tak kolo bude v cajku a můžete vyrazit na svůj oblíbený trail.

Zde je 5 komponentů, které by jste si měli ověřit a zkontrolovat, než se vydáte na cestu

1. Pneumatiky

Proveďte vizuální kontrolu, kolik vzorku (dezénu) vám zbylo na pneumatikách a zkontrolujte, zda se odlupují nebo nejsou odtržené. Zkontrolujte pneumatiku, abyste se ujistili, že v ní nejsou žádné malé dírky nebo trhliny. Tato poškození by pak mohla udělat nepříjemné překvapení někde na trailu. Zkontrolujte také bočnice pláště. Hledejte oděrky, zářezy, výstupky nebo jiná poškození.

Pokud používáte bezdušové pneumatiky, nyní je ten správný čas doplnit pneumatiky čerstvým tmelem. Tmel v kole postupem času vysychá a ztrácí se, proto doporučujeme jednou za 3-4 měsíce dolévat. Na začátku sezóny je vhodné pláště sundat a vyčistit od starého mléka a nalít nové. Starý tmel v pneumatice vysychá a ztrácí svoje schopnosti zacelit defekt. Ideálním množstvím tmelu v pláštích najdete níže

  • velikost pneu: 29" 90 - 120 ml
  • velikost pneu: 27,5" 80 - 110 ml
  • velikost pneu: 26" 70 - 100 ml

 

2. Kola

Roztočte kola a zkontrolujte jejich chod. Zkontrolujte také házivost ráfku ať už ze strany na stranu nebo ve vertikálním směru. Zároveň se ujistíte jestli náboje nejsou příliš volné, že se kola volně otáčejí a nevydávají žádné zvuky. Chod musí být čistý a bez zvuku. Stiskněte špice, abyste se ujistili, že žádné z nich nejsou uvolněné. Podívejte se pozorně na místo, kde se špice dotýkají ráfku. I malé trhliny se mohou rychle změnit ve velký problém.

Důležité je dotažení drátu na maximální povelenou hodnotu. Pokud si sami nejste s kontrolou jistí, přenechte servis raději vašemu oblíbenému bike servisu, kde jsou na tohle vybavení a mohou změřit napětí drátu tenziometrem.

3. Brzdy

Na začátku sezóny je také potřeba provést kontrolu brzdových destiček. Zbývá-li méně než 1,5 mm materiálu brzdové směsi je načase destičky vyměnit.

Až budete kola kontrolovat, je důležité, aby otáčení kotoučových brzd přes brzdové třmeny nevydávalo žádný zvuk, jako je škrtání nebo pískání. Pak je čas změnit polohu brzdového třmenu a nastavit brzdový třmen do osy zároveň s kotoučem

Brzdové kotouče se mohou také ohnout, dávejte pozor na správné dotažení kotouče na náboji.

Další nedílným bodem je kontrola stavu brzdové kapaliny v brzdách. Zanedbaná nebo dokonce zavzdušněná brzda dokáže dost znepříjemnit vyjížďku. Proto raději kompletně brzdu znova naplňte novou brzdovou kapalinou. Vaše brzdy to ocení. Výměnou „brzdovky“ preventivně také předejdete vydření pístku na páce nebo třmenu.

4. Odpružení

Zkontrolujte kluzáky vidlic, zda na nich nejsou nějaké rýhy nebo škrábance. K otření nečistot z těsnění vidlice použijte čistý hadr. Zkontrolujte, zda na těsněních nejsou praskliny nebo nadměrné nahromaděné tekutiny. Obojí značí to, že vaše vidlice možná potřebuje péči přímo v servisu. Častým ukazatelem toho, že vaše vidlice potřebuje následnou péči je i zvukový projev. Vidlice nebo tlumič při stlačení může pískat nebo „čvachtat, srkat“

Po kontrole přední vidlice a zadního tlumiče zkontrolujte, zda je váš SAG (zanoření tlumiče či vidlice) tam, kde ho chcete mít, ideálně by měla být hodnota SAGu mezi 20 až 30 % . Podle těchto údajů je pak třeba snížit nebo zvýšit tlak vzduchu.

Nedodržováním servisního intervalu odpružených komponentů můžete ztratit citlivost a chod vašeho odpružení. To se často projeví na vašem jízdním projevu a pocitu z jízdy. Často pak jezdci laborují, proč jejich vidlice nebo tlumič nefunguje, tak jak by měl.

Základní servis odpružení by neměl být pro mechanicky zdatného člověka problém. Na internetu je spoustu jednoduchých návodů, jak si udělat malý servis odpružení doma. Do toho velkého servisu se raději nepouštějte a přenechejte tuhle činnost specializovaným servisům. 

5. Kokpit

Odstraňte řídítka a zkontrolujte, zda nevykazují známky nadměrného upnutí. Zkontrolujte, zda se na nich nenachází hluboké rýhy, které by mohly vést k potenciálnímu prasknutí. Kompletně vyčistěte styčné plochy a namažte antiadhezní pastou. Tato pasta působí proti samovolnému protáčení řídítek v představci. S použitím pasty také předejdete nechtěnému praskáním a skřípání.

 Návrh bez názvu (7)

J.Š.

A je hotovo!

A je hotovo!

Letošní poslední závod české enduroserie proběhl za klasického podzimního počasí. Babí léto bylo cítit všude. V pátek dopoledne spadlo pár kapek a pak už jen chladný vítr vysoušel mokré tratě.

IMG_2755

Páteční a sobotní trénink probíhal v duchu pečlivého studování trati a najíždění ideální stopy. Nedělní závod zahájil smolnou 1 RZ Tomáš Ulbrich, který prorazil přední gumu a tím skončili jeho naděje na slušné umístění. Důležité ale je, že celý závodní víkend proběhl bez vážných zranění.

IMG_7078

IMG_7081

Danda Kralík s jedním pádem v první erzetě a odřenou rukou bral 40. místo, Marek Vlach zkušeně bez pádu zajel desátý flek, Martin Rajnoha zařízl ve výsledkové listině 15. místo a to polovinu erzety jel na oči, velkej respekt!

IMG_7088

Se svým novým bajkem se zžívá Tomík Kolmačka, který dojel na bezvadném 23. místě. Tomáš Ulbrich po technických problémech nakonec bral 35. místo a v neposlední řadě skoro bedna pro Blanku, která si z Klínů odváží luxusní 5.místo.

Závěrem bychom všichni v ...CykloKoloniálu... poděkovali pořadatelům za super závodní rok a vydařené zakončení sezóny na Klínech.

 

M.K.

 

Foto: Kralique

Na Špičák jedině v pancíři

Na Špičák jedině v pancíři

 

V pátek ráno jsme se s bráchou vydali na Šumavu na pátý závod endurosérie. Čekala nás dlouhá cesta. Bratr tloukl špačky na místě spolujezdce, zatímco já řídila a zívala do východu slunce.

 

Na páteční trénink jsme dorazili docela pozdě, zaparkovali jsme dole pod kopcem a jeli na lano na Špičak, kde byly umístěné dvě hobby erzety. Při výjezdu lanem se ozývala zmatenost od bajkerů na laně i od těch na erzetách pod nimi. Nahoře byly totiž vypáskované tři erzety vedle sebe a najednou se stalo, že veteráni zabloudili na dětskou stage.

My se jako první jali trénovat loňskou rejsáckou erzetu - letošní čtyřku. Už od začátku bylo jasné, že to nebude zadarmo. Napřed spousta kamení, potom hrabanka se spoustou kamení, hrabanka s boulemi a kamením a když už se zdálo, že je schovaným kamenům konec, tak jednu palbu lesem přerušil rockgarden s obřím, ohoblovaným kořenem uprostřed. Po chvíli asi kameny došly, tak je vystřídaly kořeny a dupačka do kopce. Díkybohu bylo sucho. Potom asi došlo obojí, protože se dupalo po šterkovým flowčku. Jeden by si řekl, že už musí být konec, ale nebyl. Čekala nás ještě jedna palba hrabankou s nějakým tím kamenem a boulí a musím říct, že tahle část byla fakt pecka. Přiznám se, že jsem celou čtyřku trošku bručela, protože ve srovnání s Morávkou bylo tohle o tři levely výš. Aspoň pro mě jako hobíka. Na normální ježdění supr skvělý, ale v závodě smrt. Nejedno tělo se tu potkalo se zemí.

Druhá stage na Špičáku byla pětka. Nejkratší, prudká a člověk skoro nemusel šlápnout. A byly tam skoky. Pro neskokany jako já se dal první rollnout a druhý téměř bez ztráty objet.

DSC_7872[1]

 

Zbylé dvě erzety na Pancíři jsme si nechali na sobotu. Výjezd zdejší legendární lanovkou si pomalu každý zapamatuje. Opravdu pomalu.. Zvěsti tvrdí a důkazy potvrzují, že jeden sebevrah z řad profíků z ní dokonce (ne)dobrovolně skočil. Místní rychlostní zkoušky byly namotané skoro stejně jako minulý rok. Ale nějaké změny tam byly. Trojka byla docela dlouhá, ale rychlá a asi nejjednodušší. Dvojka byla ještě delší a dost šlapavá. Podjezd mostu se zákeřným kořenem před ním byl ponechán.

Večer jsme si pak dali astrologickou hodinku při sledování dechberoucí noční oblohy. Tentokrát se žádný příval vody nekonal a tak nás při závodu čekaly stejné podmínky jako v tréninku.

 

V neděli jsem startovala zase docela brzo. Na prvním transferu jsem se dost flákala a polovinu šla pěšo. Začínali jsme dvojkou a mně se do ní vůbec nechtělo. Měla jsem z ní docela vítr, i přestože čtyřka byla těžší. Nečekaně se mi ale jelo fakt dobře a nakonec jsem z ní měla nejlepší pocit. Následovala nejjednodušší trojka. Ale jet ji v kuse? Taky záhul, odpočívat se tam moc nedalo. Dalším transferem byl nekonečný asfaltový výšlap na Špičák. Moc fajn před zabijáckou čtyřkou. Tu jsem odjela bez pádu a nikde jsem se nezasekla, takže pro mě velký úspěch. A taky se v ní dost zapojovala sedlovka. Kámoška, která vždycky podrží. Hlavně tu sedínku. Na konečnou pětku nás vyvezli lanem. Jediná část závodu, kde jsme si mohli odfrknout.

Do finální erzety už moc sil nezbylo. Ve třetině mi začaly mi vypovídat službu všechny končetiny a fakt jsem si myslela, že neudržím řídítka. Z mého sevření ale neunikla!

IMG_20230910_090625[1]

 

Dojela jsem utahaná jak šňůra od záchodu, ale spokojená. Nedělala jsem moc chyb a věděla jsem, že víc už jsem asi udělat nemohla. A nakonec to stačilo na bednu! Sice těsně, ale podařilo se. Vyhlášení jsem skoro nestihla. V klidu jsem se cpala sušenkou u auta, když mi dal bratr echo, že už předávají. Pokusila jsem se o něco, co připomínalo běh. Zase těsně, ale doplazila jsem se včas pro to dřívko na krk.

IMG_20230909_142130_17[1]

 

Pro mě byl tohle prozatím určitě nejnáročnější závod letošní sezóny. O to větší mám radost, že se mi to povedlo dotáhnout na bednu. Teď už se těším na zbývající závody ve větší sestavě. Tak zase příště někde na bajku!

 

B.T.

Kraličák na krev

Kraličák na krev

Závody na Kraličáku cinkly!

Již týden uběhl od třetího závodu české enduroserie, který se konal ve skiareálu Kraličák. Letos se zde jelo zároveň MČR v enduru v elitní kategorii a předem tak bylo jasné, že na závodě bude opravdu velká konkurence a spoustu závodníků.

Celý víkend odstartoval v pátek, kdy jsme zase naložili auta a vyrazili směr skiareál Kraličák. Někteří z nás už vyjeli ráno a chytli nám super flek pro naše stany a obytná auta, protože jsme se rozhodli strávit závody na divoko. Rychle jsme vybudovali zázemí celého Cyklokoloniál týmu a vyvěsili vlajku. Tím bylo jasné, že celé závody můžou začít. Během pátečního večera jsme mohli začít probírat strategii na závodní víkend. Je jasné, že bez pár piv a grilovaného masa se to neobešlo.

4_FullSizeRender

FullSizeRender

V sobotu ráno byl zahájen oficiální trénink na tratích. Nemilým zjištěním bylo, že se trénování protáhne na celý den díky opravdu velké účasti závodníků a dlouhým frontám na lanovku, a tak se opravdu stalo. Nikdo z nás netušil, že sobota za řídítky bude tak dlouhá. Skončili jsme kolem 17hod odpoledne a už zbývalo jen připravit kola. Po rychlém servisu biků jsme zase rožhavili naše grily a mohli začít rozebírat záludnosti všech tratí, které na nás při nedělních závodech čekaly. Celí unavení jsme vypili jen pár piv, něco malého zakousli a mohli jít spát, abychom byli maximálně připraveni na závodní den.

IMG_6532

V neděli se startovalo dle vyjetého pořadí z minulých závodů, proto někteří startovali již v 9:30 a jako poslední kolem oběda se na trať vydal ''mladý'' (Mára Vlach), kterým byl největším favoritem na přednííčky umístění. To jsme ovšem nevěděli, že bednu a dokonce první flek vybojuje Blanka v kategorii žen.

DSCF0842

Vše ale nešlo podle plánu, kdy se na konci třetí erzety Libas (Libor Vévoda) lehce rozvášnil a neukočíroval svůj bike. Z lesa se ozvala velká rána, kdy se mu vyzul plášť na předním kole a poroučel se k zemi. Sám si toho moc nepamatuje a probral se až v rukou záchranářů, kteří ho ošetřili a nakonec zjistili, že se jedná o pár naraženin, odřenin a vykloubený palec. Bohužel tohle zranění nedovolilo Liborovi pokračovat a závod tak vzdal.

9ec15f65-6b07-4da1-adb2-bd4c76cf68df

DSCF0263

7P4A1010

Po odjetí všech šesti závodních erzet jsme se všichni ostatní dostali do cíle bez dalších zranění a mohli jsme tak jen čekat na výsledky závodu, které dopadly na výbornou.

A jak to celé dopadlo?

Blanka Trefilová - 1. místo HŽ

Marek Vlach - 8. místo HM

Tomáš Ulbrich - 14. místo HM 40+

Jan Šubrt - 20. místo HM

Martin Rajnoha - 28. místo HM

Marek Flek - 41. místo HM

Dan Králík - 55. místo HJ

Tomáš Kolmačka - 76. místo HM

Libor Vévoda - DNF

 

JŠ.

 

Foto: Jára Sijka